Skocz do zawartości
  • Cześć!

    Witaj na forum RootNode - aby pisać u nas musisz się zarejestrować, a następnie zalogować. Posty pisane z kont niezarejestrowanych nie są widoczne publicznie.

[PYTANIA I ODPOWIEDZI] Wszystko co chciałbyś wiedzieć o hostingu stron (webhosting) i nie boisz się zapytać


szarik

Rekomendowane odpowiedzi

Pamiętam czasy kiedy najdrożej wycenianym komponentem usługi hostingowej był transfer... teraz zdaje się, że jest to przestrzeń dyskowa... 

...jak to wygląda w praktyce - które elementy procentowo usług hostingowych (hosting współdzielony) rzeczywiście podnoszą cenę znacząco dla dostawcy, a które nie?

Edytowane przez szarik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klient posiadający prostą stronę internetową - wizytówka, spokojnie powinien się zmieścić w transferze oferowanym w startowych pakietach hostingu współdzielonego. 

Płacąc więcej głównie do góry idzie pojemność dyskowa, Ci którzy limitują ilość Kont FTP, Baz Danych, Domen to wraz oferowanym większym pakietem oferują większy limit tych opcji.

Do reszty to prawdopodobnie dodatki typu: ssh, kupon adwords, darmowa rejestracja domeny. 

Dyski SSD w ofercie hostingu shared (współdzielonego) stają się już standardem, więc tutaj też można się jeszcze doszukać "zapłacisz więcej będzie szybciej", ale nie na długo i nie wszędzie. 

 

Zatem z perspektywy firmy, transfer dzisiaj odgrywa małą rolę, a dyski znaczniejszą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, RafoX napisał:

SSD PCI-e są jeszcze mało spotykane w przypadku hostingów.

Zgadza się. My się póki co pokusiliśmy na trzymanie baz danych w hostingu na tego typu dyskach i jak dotąd rezultaty są wyśmienite.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, webh napisał:

Zgadza się. My się póki co pokusiliśmy na trzymanie baz danych w hostingu na tego typu dyskach i jak dotąd rezultaty są wyśmienite.

Z czystej ciekawości jak wygląda wytrzymałość takiego dysku na produkcji?

Często zdarzają się mechaniczne uszkodzenia dysk potrafi nagle zniknąć jak dla przykładu ssd pyro po utracie zasilania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, RafoX napisał:

SSD PCI-e są jeszcze mało spotykane w przypadku hostingów.

Warto uważać przed zakupem czy kupujesz serwer z dyskiem ssd ,,cache'' czy jest to typowo dysk ssd.

Sporo firm sprzedaje dyski jako ssd a tak naprawdę są to talerze z fleshcache.

A jak sprawdzić usługodawce pod tym kątem, bo nie spotkałem się, by hosting oferowany na dyskach SSD właściwie to obejmował 'cache' - cokolwiek to w tym przypadku znaczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, RafoX napisał:

 

5 minut temu, webh napisał:

Zgadza się. My się póki co pokusiliśmy na trzymanie baz danych w hostingu na tego typu dyskach i jak dotąd rezultaty są wyśmienite.

Z czystej ciekawości jak wygląda wytrzymałość takiego dysku na produkcji?

 

Wytrzymałość jest porównywalna z tradycyjnymi dyskami SSD.

 

 

3 minuty temu, szarik napisał:

SSD właściwie to obejmował 'cache'

Są to m.in. tak zwane dyski SSHD, czyli standardowe dyski talerzowe z małą ilością przestrzeni typu SSD, która ma pełnić rodzaj cache dla pozostałej części dysku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, webh napisał:

Są to m.in. tak zwane dyski SSHD, czyli standardowe dyski talerzowe z małą ilością przestrzeni typu SSD, która ma pełnić rodzaj cache dla pozostałej części dysku.

Dzięki za informacje, myślałem, że chodzi o coś innego :P  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja odpowiem z pozycji hostera. W ostatnich latach najdroższym elementem hostingu jest... support. Dlaczego? Zarobki w IT poszły mocno w górę. Sprzęt jest coraz szybszy (na jednej maszynie kosztującej XXX PLN dziś można utrzymać 3-5 razy więcej klientów niż np. 10 lat temu na proporcjonalnie kosztującym wtedy serwerze - mimo, że technologie, skrypty i ogólna "zasobożerność" (np. bardzo duże skrzynki IMAPowe) też poszły mocno do przodu (dziś każdy czyta pocztę z telefonu, tabletu, komputera jednocześnie). Łącza mimo wszystko - tanieją. Dlatego zasoby ludzkie w firmie hostingowej okazują się moim zdaniem najdroższe i wpływają mocno na cenę usługi :)

Support to jedna z najdroższych ale i najważniejszych rzeczy w hostingu. Bo awarię i problemy się zdarzały, zdarzają i będą zdarzać każdej firmie. A to właśnie support je rozwiązuje :)

Edytowane przez Adam Szendzielorz
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi skrzynkami po IMAP-ie to ciekawy temat... obecnie Klienci chcą mieć dostęp do poczty z każdego urządzenia... konta puchną do GB wartości i większych... czy skrzynki pocztowe zajmujące dużą przestrzeń dyskową 5,10,20 GB i więcej, z duża ilością e-maili są problematyczne w utrzymaniu (pytanie do 'hosterów') i dlaczego? 

Drugie pytanie - jak hosterzy radzą sobie z dużymi skrzynkami pocztowymi użytkowników, czy po prostu nie zwracają na to uwagi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, szarik napisał:

Z tymi skrzynkami po IMAP-ie to ciekawy temat... obecnie Klienci chcą mieć dostęp do poczty z każdego urządzenia... konta puchną do GB wartości i większych... czy skrzynki pocztowe zajmujące dużą przestrzeń dyskową 5,10,20 GB i więcej, z duża ilością e-maili są problematyczne w utrzymaniu (pytanie do 'hosterów') i dlaczego? 

Drugie pytanie - jak hosterzy radzą sobie z dużymi skrzynkami pocztowymi użytkowników, czy po prostu nie zwracają na to uwagi?

 

Mam na jednym z serwerów klienta który ma 70GB na skrzynce ;-)

I akurat dla takich klientów mam talerzyki. Z tego co wiem to firmy często stosują rozwiązanie, gdzie dyski talerzowe są do poczty, a reszta biega po SSD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, szarik napisał:

Z tymi skrzynkami po IMAP-ie to ciekawy temat... obecnie Klienci chcą mieć dostęp do poczty z każdego urządzenia... konta puchną do GB wartości i większych... czy skrzynki pocztowe zajmujące dużą przestrzeń dyskową 5,10,20 GB i więcej, z duża ilością e-maili są problematyczne w utrzymaniu (pytanie do 'hosterów') i dlaczego? 


Drugie pytanie - jak hosterzy radzą sobie z dużymi skrzynkami pocztowymi użytkowników, czy po prostu nie zwracają na to uwagi?

 

Mamy ostatnio wysyp zapytań o hosting poczty. Kiedyś to rzeczywiście był tylko dodatek do strony. Dziś to się odwróciło - poczta jest ważniejsza, a strony to tylko dodatek (część firm w ogóle rezygnuje z typowych stron - mają swoje fanpejdże na FB i to im wystarcza :)  Ostatnie zapytanie ofertowe miałem na hosting poczty... 5TB. Kilkadziesiąt skrzynek pocztowych tylko jednej firmy. Co do problematyczności - specjalnej nie ma, dobry keszowany serwer IMAP i problemu nie ma ;) Przy dużych skrzynkach wskazane szybkie I/O (SSD). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Adam Szendzielorz napisał:

A ja odpowiem z pozycji hostera. W ostatnich latach najdroższym elementem hostingu jest... support. Dlaczego? Zarobki w IT poszły mocno w górę. Sprzęt jest coraz szybszy (na jednej maszynie kosztującej XXX PLN dziś można utrzymać 3-5 razy więcej klientów niż np. 10 lat temu na proporcjonalnie kosztującym wtedy serwerze - mimo, że technologie, skrypty i ogólna "zasobożerność" (np. bardzo duże skrzynki IMAPowe) też poszły mocno do przodu (dziś każdy czyta pocztę z telefonu, tabletu, komputera jednocześnie). Łącza mimo wszystko - tanieją. Dlatego zasoby ludzkie w firmie hostingowej okazują się moim zdaniem najdroższe i wpływają mocno na cenę usługi :)

Support to jedna z najdroższych ale i najważniejszych rzeczy w hostingu. Bo awarię i problemy się zdarzały, zdarzają i będą zdarzać każdej firmie. A to właśnie support je rozwiązuje :)

 

Odniosę się tutaj do kontekstu supportu. Zadowolony pracownik to dobry pracownik i według mnie jest też niejako inwestycją w autoreklamę. Dlaczego? Zadowolony klient chętniej wspomina o złych doświadczeniach, ale również nie zapomina o pomocnej ręce pierwszego kontaktu. 

Wszystko też pewnie zależy od gabarytów firmy i stosunku pracownik/klienci. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktem jest, że również obserwuję puchnięcie skrzynek. Jeszcze 2-3 lata temu, 30-40GB poczty, to było już sporo. Teraz 100GB nie robi takiego wrażenia. 
Zdjęcia są coraz większej rozdzielczości, projekty coraz bardziej złożone, to i załączniki są większe i jest ich więcej.

Odnośnie wydajności I/O, u nas poczta lata na SASach 10k rpm w RAID 10, spięte kontrolerem z 1GB cache'u. Myślę, że to dobry kompromis jeśli chodzi o stosunek pojemności i wydajności do ceny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pocztą jest problem, bo to BARDZO dużo pojemności, która jest w bardzo dużej ilości małych plików. Problem jest z backupowaniem tego. A oczywiście nikt nie wpadnie na pomysł, żeby foldery zrobić i milion maili w skrzynce odbiorczej to teoretycznie nie problem dla użytkowników. 

Co do dysków od strony serwera to SAS daje radę, choć ostatnio coraz więcej zapytań jest, że "dobrze byłoby" mieć to na SSD. Ale na pytanie o potrzebna pojemność odpowiedź jest, że np. 200-300GB :-)

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, SomeGuy napisał:

 

Jeszcze lepiej jak klient ma crona, który co minute sypie errorami na lokalną skrzynkę ;) - a zdarzają się tacy agenci.

 

Miałem taką jedną instytucję publiczną, co mieli wysyłkę maili z routera w instytucji, gdy ktoś się łączył z internetem. Na szczęście sami zauważyli, że w pewnym momencie przestali mieć możliwość wyświetlenia poczty, bo program pocztowy im się zbuntował :-)

 

Wojtek

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, nrm napisał:

No i przede wszystkim te maile to głównie archiwum śmieci niestety ;( Ludzie nic nie kasują. Migrowałem ostatnio skrzynki jednej firmy i po kilkanaście GB śmieci z paru lat na każdej. ;(

Potem piszą do nas usługodawców czemu moje konto hostingowe tak wiele zajmuje... przecież ja mam tylko małą stronkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 11.09.2017 o 20:34, szarik napisał:

Pamiętam czasy kiedy najdrożej wycenianym komponentem usługi hostingowej był transfer... teraz zdaje się, że jest to przestrzeń dyskowa... 

...jak to wygląda w praktyce - które elementy procentowo usług hostingowych (hosting współdzielony) rzeczywiście podnoszą cenę znacząco dla dostawcy, a które nie?

 

Myślę, że najbardziej na cenę wływa storage - ludzie coraz więcej rzeczy trzymają na swoich usługach.

A miejsce co raz szybciej znika, bo mają w domach/biurach coraz lepszy dostęp do sieci pod kątem uploadu.

 

A z ciekawostek to dopowiem jak ostatnio mój znajomy do mnie dzwoni i prosi o pomoc, bo nie może wysłać maila z załącznikiem 20GB i co robić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największym problemem jest storage. Ale nie w serwerach. W serwerach jest go tyle, ile klient za niego płaci - kupuję 10GB - ma 10 GB. 

Problem w tym, że mając 10 GB to kolejne 30 GB trzeba mieć dla tego klienta na zewnętrznym storage do backupów. A tego klient nie widzi, bo przecież nikt nie pyta "gdzie są backupy", tylko, jest oczywiste, że SĄ.

 

A przewalenie ogromnej ilości danych jest kłopotliwe. I trzymanie ich jest kłopotliwe. Nawet stosując przyrostowe backupy czy inne różnicowe. Bo jak to jest jedno konto 10GB to luz, ale jak ich jest 300 na serwerze i zajmują razem 1,2 TB to trzeba mieć na backupie ok 3 razy tyle. Raz, że to się musi zgrywać, a dwa, że dyski są drogie, szczególnie te duuuuże.

 

Wojtek

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszty związane z backupem są bardzo wysokie, tutaj jak najbardziej się zgadzam. Zwłaszcza, gdy firma bardzo mocno stawia na komunikację bezpieczeństwa w swojej ofercie. Storage dla klienta to jedno, ale to co dzieje się na serwerach do kopii zapasowych to drugie, a im więcej kopii tym więcej GB do przerzucenia miesięcznie. Klienci bardzo często nie zwracają uwagi na to, że dane z kopii nie są wyciągane z kapelusza i w zasadzie nie muszą się na tym znać. Dodam, że opiera się to najczęściej na przesłaniu, że na hostingu jest folder /backup więc "wszystko jest na swoim miejscu" :) Taka ciekawostka - w 2016 roku zdarzały się miesiące, gdzie same kopie przyrostowe pochłaniały u nas ponad 30 TB przestrzeni. Dodajmy do tego stosowanie mechanizmów weryfikacji kopii, monitoring kopii i otrzymujemy w zasadzie usługę...w usłudze.

No ale na backupie się nie oszczędza.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 11.09.2017 o 21:24, SomeGuy napisał:

Odniosę się tutaj do kontekstu supportu. Zadowolony pracownik to dobry pracownik i według mnie jest też niejako inwestycją w autoreklamę. Dlaczego? Zadowolony klient chętniej wspomina o złych doświadczeniach, ale również nie zapomina o pomocnej ręce pierwszego kontaktu. 

Wszystko też pewnie zależy od gabarytów firmy i stosunku pracownik/klienci.

I działa, to niestety odwrotnie proporcjonalnie, czyli im większa firma tym gorszy BOK. A jak by na to nie patrzeć, to firmy hostingowe istnieją dla klientów, a nie na odwrót. Więc bardzo dobrze, że w cenie hostingu został wspomniany BOK... Może za jakiś czas jednym z standardowych parametrów pakietu hostingowego będzie właśnie "jakość" BOK < ta jest subiektywna> , ale np gwarantowany czas odpowiedzi już ilościowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z forum, wyrażasz zgodę na: Warunki użytkowania, Regulamin, Polityka prywatności.